© 2017 zorgIQ

Soestdijkseweg Zuid 13, 3732 HC  De Bilt

Tel: 088-235-3050

Een nieuw jasje voor zorgIQ

06/12/2016

 

 

 

In een van onze eerdere blogs schreven we al dat er een nieuwe versie van zorgIQ in aantocht was. Binnenkort wordt deze vernieuwde en verbeterde versie gelanceerd. Maar voordat het zover is, geven we hier alvast een sneak peek aan de hand van het eHealth-programma ‘Eerste Hulp bij Burn-out’. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

Wat meteen in het oog springt bij de nieuwe versie van zorgIQ is het uiterlijk van de applicatie. Niet alleen is het systeem in een fris en modern jasje gestoken, het is ook veel intuïtiever en daardoor prettiger in gebruik voor behandelaar en cliënt. Bovendien zijn alle programma’s van zorgIQ opnieuw onder de loep genomen en naast de nieuwste literatuur gelegd, waarbij de meest recente inzichten in de applicatie zijn verwerkt.

Sneak peek


Hoe ziet de nieuwe versie er nu uit? Dat is het eenvoudigst uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. We geven u alvast een sneak peek van een van de programma’s: “EHBO – Eerste Hulp bij Burn-Out”.

Eerst even een stukje achtergrond …


Burn-out is een aandoening waar naar schatting zeker 13% van de werknemers in Nederland aan lijdt. Zoals in de LESA overspanning en burn-out (2011) staat vermeld is er sprake van een burn-out als er sprake is van overspanningen, de klachten meer dan 6 maanden geleden zijn begonnen en gevoelens van moeheid en uitputting sterk op de voorgrond staan. 

Eerste Hulp bij Burn-Out


Als hulpmiddel bij het effectief begeleiden van cliënten met burn-outklachten heeft zorgIQ het programma “EHBO – Eerste Hulp bij Burn-Out” ontwikkeld. Het programma is samengesteld op basis van de LESA-richtlijnen, waarbij het herstel en de begeleiding van cliënten met burn-outklachten uit drie fasen bestaat. Het programma draagt het kwaliteitsstempel ‘Onlinehulpstempel’; het keurmerk dat consumenten en hulpverleners duidelijkheid biedt over de kwaliteit van online hulpprogramma’s op het gebied van de geestelijke gezondheid.

Drie fasen


Nynke Kok is als psycholoog betrokken geweest bij de ontwikkeling van het programma. Zij licht toe: “In de crisisfase gaat het erom dat de cliënt tot rust komt en de controle hervindt op cognitief en emotioneel niveau. Onder deze fase vallen psycho-educatie, klachtenregistratie en het creëren van een dagritme. In de probleem- en oplossingsfase brengen de cliënt en zijn omgeving structuur aan in de problemen: welke problemen spelen een rol, hoe beïnvloedbaar zijn ze, wat moet er gebeuren? In de toepassingsfase past de cliënt de verworven inzichten en vaardigheden geleidelijk in praktijksituaties toe en herneemt zo zijn functioneren in de diverse rollen.”

Herkenbare opbouw met extra functies


De nieuwe look & feel van zorgIQ sluit volledig aan bij de verschillende fasen uit de LESA-richtlijnen. In de nieuwe versie zijn bovendien extra functies beschikbaar, waaronder een dagboek en diverse meters zoals een spanningsmeter en een slaapmeter, die de cliënt kan invullen en dagelijks (zelfs meerdere keren per dag) kan bijhouden.

Alles overzichtelijke bij elkaar


Als behandelaar kunt u op elk gewenst moment de vooruitgang van de cliënt bekijken op zijn of haar portaal en zo op afstand toch een vinger aan de pols houden. Alles wat de cliënt heeft gedaan is op één overzichtelijke plek te zien. En wilt u tussen twee gesprekken in nog iets doorgeven of vragen aan de cliënt, dan kan dat nu met onze berichtenfunctie die in het portaal geïntegreerd is.

 

 

 

Nog heel even geduld…
Werkt u al met de zorgIQ-applicatie? Dan hoeft u verder niets te doen. U ontvangt binnenkort vanzelf bericht wanneer de nieuwe versie beschikbaar is.
Gebruikt u zorgIQ nog niet, maar is uw interesse gewekt? Neem dan gerust contact met ons op, wij vertellen u graag meer!

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Recente posts
Please reload